សេចក្តីជូនដំណឹង
សេវាប្រឹក្សាយោបល់ផ្នែកជំនាញកសិកម្ម នៃអង្គការ NASTO សូមប្រកាសផ្អាកមួយរយៈពេលវែង ដោយគ្មានការកំណត់ អាស្រ័យហេតុនេះសូមសិក្ខាកាម និងមិត្តអ្នកអានទាំងអស់មេត្តាជ្រាបជាដំណឹង, សូមអរគុណ

Saturday, April 20, 2013

ការបូជាដើមពោធិ៍

​ដោយ​មានជំនឿថា ភាព​សក្តិ​សិទ្ធិ​នៃ​ដើម​ពោធិ៍ ឬ​ពោធិព្រឹក្ស (​សំស្ក្រឹត​) ដែលជា​ដើមឈើ​ប្រកបដោយ​បារមី​ដ៏​ខ្លាំងក្លា​ជាង​ដើមឈើ​នានា​ទាំងពួង​នោះ ទើប​ជនជាតិខ្មែរ​គោរពបូជា​ដើមឈើ​នេះ​តាំងពី​បរម​បុរាណ​រហូតមកទល់​សព្វថ្ងៃ​។ តាម​អ្នក​បុរាណវិទ្យា​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ដើម​ពោធិ៍​ឬ​ដើម​ជ្រៃ មានការ​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ជំនឿ​ជីវ​ច​ល​និយម​ឬ​ព្រលឹង​និយម​ដែលមាន​អាយុកាល​ ច្រើន​ពាន់​ឆ្នាំមុន​កំណើត​នៃ​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ទៅទៀត​។ ជំនឿ​បែបនេះ​ក៏ត្រូវ​បាន​គេ​បញ្ចូល​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ជំនឿ​សាសនា​បែប​ព្រា​ហ្ម ​និយម និង​ពុទ្ធ​និយម​។​

​    ​ជនជាតិខ្មែរ​យើង​រមែង​តែង​ចាត់ទុក​ដើម​ពោធិ៍ គឺជា​លំនៅស្ថាន​របស់​អ្នកតា​ចាស់​ស្រុក​។ ការ​សន្ម​ត់​ដូចនេះហើយ បានជា​ខ្មែរ​បុរាណ​នាំគ្នា​ដុត​ធូប ទៀន ប្រគេន​ថ្វាយ​អាហារ​មាន​ជា​ចំណី​ចម្អាប​ជាដើម​។ ខ្មែរ​បុរាណ​ទាំងឡាយ​ពេល​ជួប​វិបត្តិ​ក្នុង​ជីវិត​ម្តងៗ​ក៏​តែង​ទៅ​បន់ស្រន់ ​ដល់​អ្នកតា​ដើម្បី​សុំ​សេចក្តីសុខ​សប្បាយ ឬក៏​សុំ​ឲ្យ​លោកតា​ធ្វើ​ជាស​ក្សី​ចំពោះ​សេចក្តីស្នេហា​របស់​កំលោះ​ក្រមុំ​ ជាដើម​។ ការ​សែនព្រេន​បន់ស្រន់ គេ​ធ្វើឡើង​ដោយ​ច្រូច​ស្រា ឬ​ការប្រើ​ទឹក​ផ្សេងទៀត​តាម​ការនិយម​របស់​ប្រជាជន​នៃ​តំបន់​នីមួយ​។​

ដើម​ពោធិ៍​ក្នុង​ពុទ្ធប្រវត្តិ គំនូរ​ស​.​វ​ទី​២០ (​ម​.​ត ២០១០)

​     ​ជំនឿ​របស់​ខ្មែរ​បុរាណ​លើ​រុក្ខជាតិ និង​អច្ឆរិយ​ភាព​ទៅលើ​វត្តមាន​របស់​អ្នកតា​នេះ បាន​កើតមានឡើង​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​របស់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នា​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១​នៃ​គ្រិស្តសករាជ​។ ក្នុងសម័យ​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​-​ខ្មែរ ជនជាតិខ្មែរ​យើង​បានជ្រើសរើស​ដើម​ពោធិ៍​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​ការ​ត្រាស់ដឹង​ របស់​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​ដោយហេតុថា ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​បាន​ត្រាស់ដឹង​នៅក្រោម​ដើម​ពោធិ៍ព្រឹក្ស​។ រីឯ​អ្នក​កាន់​ព្រា​ហ្ម​សាសនា​វិញ គេ​នៅតែ​ចាត់ទុកថា ដើម​ពោធិ៍ ជាពិសេស​ស្លឹកពោធិ៍​ជា​និមិត្តរូប​របស់​យោនី​របស់​ព្រះ​នាង​ឧមា ឬ​បរ​វ​ត្តី ដែល​នេះ​គឺជា​ប្រភព​នៃ​សិរី​សួស្តី និង​ភាពត្រជាក់ត្រជុំ​។​
គំនូស​លើ​ថ្ម និង ចម្លាក់​នៃ​ស្លឹកពោធិ៍ សំណ អង្គរបុរី (​ម​.​ត ១៩៩៥) និង ស្លឹកពោធិ៍​មកពី​ឥណ្ឌា​

​     ​អត្ថន័យ​ខាងលើ ត្រូវបាន​កំណត់​តាមរយៈ​រូបរាង​ស្លឹកពោធិ៍ ដែលមាន​ការប្រៀបធៀប​ទៅជា​លក្ខណៈ​កេរ្តិ៍ខ្មាស​អង្គ​ជាតិ​របស់​ស្ត្រីភេទ ដែលជា​មាតា​របស់​មនុស្សជាតិ​។ ក្នុងសម័យ​វប្បធម៌​នគរ​ភ្នំ ពិធី​សាសនា​ខ្មែរ​បុរាណ​បាន​ប្រើប្រាស់​ស្លឹកពោធិ៍​ធ្វើ​អំពី​សំណ កែវ ឬ​មាស​អាស្រ័យ​ដោយ​មូលហេតុ​និមិត្តរូប​របស់​វា​។ ទោះយ៉ាងណា​ក៏ដោយ ក៏​គេ​មិនទាន់​ដឹង​នៅឡើយ​ថា តើ​ស្លឹកពោធិ៍​ដែល​គេ​បាន​ជួបប្រទះ​ក្នុង​ស្ថានីយ៍​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ឬ​បុ​រេ​អង្គរ​ដូចជា​នៅ​អូរ​កែវ អ៊ូ​រថង និង​អង្គរបុរី​ជាដើម​ត្រូវបាន​សាសនា ឬ​ជនជាតិ​និកាយ​ណា​ប្រើប្រាស់​នៅក្នុង​ពិធី​សាសនា​របស់ខ្លួន​ផង​ទេ​៕
 (​ម​.​ត្រា​ណេ​)
 
ប្រភព ៖ cen.com.kh

No comments:

Post a Comment