សេចក្តីជូនដំណឹង
សេវាប្រឹក្សាយោបល់ផ្នែកជំនាញកសិកម្ម នៃអង្គការ NASTO សូមប្រកាសផ្អាកមួយរយៈពេលវែង ដោយគ្មានការកំណត់ អាស្រ័យហេតុនេះសូមសិក្ខាកាម និងមិត្តអ្នកអានទាំងអស់មេត្តាជ្រាបជាដំណឹង, សូមអរគុណ

Tuesday, April 16, 2013

យុវជនកាន់តែលែងស្គាល់ក្បួនខ្នាតនៃល្បែងប្រជាប្រិយខ្មែរ

បើ​រំឭក​ដល់​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​កាល​ពី​ជំនាន់​មុន ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​ទាំង​កំលោះ​ក្រមុំ និង​ក្មេង​ចាស់ តែង​តែ​មក​ជួប​គ្នា​លេង​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​យ៉ាង​សប្បាយ​រីករាយ​។ បច្ចុប្បន្ន​នេះ ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ដែល​ធ្លាប់​តែ​ទទួល​បាន​ការ​ពេញ​និយម​របស់​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ ខ្មែរ​ទូទៅ​បែរ​ជា​ពុំ​សូវ​ត្រូវ​បាន​យក​ចិត្ដ​ទុក​ដាក់​ទៅ​វិញ​។ យុវវ័យ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន មិន​បាន​ដឹង​ថា​អ្វី​ទៅ​ជា​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​ហើយ​មិន​ដឹង​ថា​លេង​យ៉ាង ​ដូច​ម្ដេច​ផង​។
ក្នុង​នាម​ជា​យុវជន​សម័យ​ថ្មី​ដែល​មក​ពី​ខេត្ដ​កណ្ដាល លោក រ៉ាន់ សុធា អាយុ​២៣​ឆ្នាំ បាន​ប្រាប់​ពី​វិធី​លេង​បោះ​អង្គញ់​ដែល​លោក​ធ្លាប់​លេង​ថា អ្នក​លេង​ត្រូវ​ចែក​ជា​២​ក្រុម​ដែល​ក្រុម​ទី​១​ជា​អ្នក​ដាំ​កោយ​អង្គញ់​រី​ឯ ​ក្រុម​ទី​២​ជា​អ្នក​ចាំ​បោះ​។
លោក​បាន​បន្ត​ថា​នៅ​ពេល​ដែល​ក្រុម​ទី​២​ចោល​ត្រូវ​គ្រាប់​អង្គញ់​ទាំង​ អស់​ពួក​គេ​ត្រូវ​ផ្លាស់​មក​ដាំ​កោយ​អង្គញ់​វិញ​។ ក្រោយ​ពេល​ផ្លាស់​ប្ដូរ​គ្នា​ចោល​អង្គញ់​រួច​មក ប្រសិន​បើ​ក្រុម​ណា​មួយ​ចោល​មិន​ត្រូវ​អង្គញ់​ទាំង​អស់​នោះ​ទេ ក្រុម​មួយ​ទៀត​មាន​សិទ្ធិ​ជោះ​ជង្គង់​។
ជា​ទូទៅ យើង​សង្កេត​ឃើញ​យុវជន​បច្ចុប្បន្ន​តែង​តែ​ប្រើ​វិធី​លេង​ដូច​ខាង​លើ​នេះ​។ តើ​ការ​លេង​ដ៏​ត្រឹម​ត្រូវ​គេ​លេង​យ៉ាង​ដូច​ម្ដេច​?

ចំពោះ​ការ​បក​ស្រាយ​អំពី​វិធី​លេង​បោះ​អង្គញ់​នេះ លោក អន ឈាវហេង ជា​អនុ​ប្រធាន​ការិយាល័យ​សិល្បៈ​ទស្សនីយភាព បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​បច្ចុប្បន្ន​នេះ យុវជន​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន​តែង​តែ​យក​ផ្នែក​ងាយ​ស្រួល​នៃ​ល្បែង​បោះ​អង្គញ់​មក​ លេង​ប៉ុណ្ណោះ​។ ជា​ការ​ពិត ល្បែង​នេះ​អាច​លេង​ចាប់​ពី​មនុស្ស​២​នាក់​ឬ​ច្រើន​នាក់​ដែល​បែង​ចែក​ជា​២​ ក្រុម​ក្នុង​ចំនួន​សមាជិក​ស្មើ​គ្នា​។ ម្ខាង​ជា​អ្នក​ដាំ​កោយ​អង្គញ់​ (កោយ​៣ ឬ​៥​) រី​ឯ​ក្រុម​ម្ខាង​ទៀត ជា​អ្នក​ចាំ​បោះ​ផ្ដួល​គ្រាប់​អង្គញ់​។
លោក បាន​ពន្យល់​ថា​ការ​បោះ​អង្គញ់​ត្រូវ​បែង​ចែក​ជា​៦​ថ្នាក់​រួម​មាន​ការ​បោះ​ ពី​ទី​តម្រង់​ទៅ​កោយ​ដាំ​ការ​បាញ់​ដោយ​ម្រាម​ដៃ​ដាក់​លើ​ក្បាល​ជង្គង់​ការ​ បាញ់​ដោយ​ប្រើ​ម្រាម​ដៃ​ដាក់​ផ្ទាល់​នឹង​ដី ការ​ប្រមៀល​អង្គញ់​មក​ពី​ទី​ដាក់​អង្គញ់​លើ​ខ្នង​ជើង​ដើរ​រួច​គ្រវាត់​ទៅ​ គ្រាប់​អង្គញ់​និង​ការ​បោះ​ជោះ​ជា​ចុង​ក្រោយ​បំផុត​។
រី​ឯ​ការ​លេង​ក្នុង​ដំណាក់​កាល​នីមួយៗ​នៃ​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​នេះ មាន​លក្ខខណ្ឌ​ជា​ច្រើន​ផ្សេង​ទៀត​ហើយ​បើ​អ្នក​លេង​ធ្វើ​ខុស​នូវ​លក្ខខណ្ឌ​ណា ​មួយ ពួកគេ​នឹង​ត្រូវ​ទទួល​ពិន័យ​ដូចជា ការ​ធ្វើ​ភ្នែក​ស្រលៀង​ឬ​ធ្មេច​ភ្នែក​បោះ​អង្គញ់​ជា​ដើម​។ លុះ​ដល់​ពេល​បោះ​ចប់​សព្វ​គ្រប់​ភាគី​ខាង​អ្នក​ផ្ដួល​កោយ​អង្គញ់​អស់​មាន​ សិទ្ធិ​មក​ជោះ​ក្រុម​ម្ខាង​ទៀត​តាម​អ្វី​ដែល​ពួកគេ​បាន​សន្យា​ទុក​។
នេះ​គ្រាន់​តែ​ជា​ទម្រង់​នៃ​ការ​លេង​ល្បែង​បោះ​អង្គញ់​ក្នុង​ចំណោម​ល្បែង ​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​ជា​ច្រើន​ទៀត​។ បើ​ការ​បំប្លែង​ល្បែង​ណា​មួយ​ឲ្យ​កាន់​តែ​ទទួល​បាន​ការ​ពេញ​និយម​វា​មិន​អាច ​ចោទ​ជា​បញ្ហា​នោះ​ទេ​។ ប៉ុន្ដែ​អ្វី​ដែល​គួរ​ឲ្យ​កត់​សម្គាល់​នោះ យុវជន​បច្ចុប្បន្ន​បែរ​ជា​លេង​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខុស​បែប​បទ​ដែល​មិន​ទទួល​ បាន​ការ​គាំទ្រ​ទេ។ ជាក់​ស្ដែង ការ​លេង​គប់​ឬ​វាយ​គ្នា​ស្ទើរ​ធ្លាក់​ក្អួត​ក្នុង​ល្បែង​ចោល​ឈូង​និង​លាក់​ កន្សែង​បាន​រអា​ដល់​យុវជន​ដទៃ​មិន​ចង់​លេង​ទៀត​ទេ​។
លោក ផល សារាវុធ ជា​អនុ​ប្រធាន​ការិយាល័យ​សិក្សា​នៅ​សាលា​មធ្យម​សិក្សា​វិចិត្រ​សិល្បៈ​បាន​ លើក​ឡើង​ថា​ធម្មតា​ខណៈ​ពេល​ពួក​គាត់​មាន​ការ​ស្និទ្ធ​ស្នាល​គ្នា​មក​លេង​ ជាមួយ​គ្នា​ដូច​ជា ជា​ដេញ​វាយ​ខ្លាំងៗ ពួក​គាត់​ពុំ​គិត​ថា​វា​ជា​បញ្ហា​អ្វី​ធំ​ដុំ​នោះ​ទេ។
លោក​បាន​បន្ត​ថា​នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​គាត់​លេង​បែប​នេះ​ញឹក​ញយ​វា​ប្រហែល​ជា​ អាច​ប៉ះ​ពាល់​ដល់​អារម្មណ៍​អ្នក​ដទៃ​ឬ​រហូត​អាច​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ការ​ឈ្លោះ​ ប្រកែក​គ្នា​ទៀត​ផង។ តាម​ពិត​ទៅ​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​យើង​ដូច​ជា​ការ​លេង​លាក់​កន្សែង​គឺ​គេ​ ដេញ​វាយ​គ្នា​ដោយ​ប្រើ​កម្លាំង​តិចៗ​ល្មម​ដើម្បី​បង្កើត​ជា​បរិយាកាស​សប្បាយ ​រីករាយ​និង​ហាត់​ខ្លួន​ឲ្យ​មាន​ស្មារតី​រឹង​ប៉ឹង​រហ័ស​រហួន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ វា​ពុំ​មែន​ដើម្បី​ឲ្យ​ពួក​គេ​បញ្ចេញ​កំហឹង​ដោយ​ការ​រត់​ដេញ​វាយ​គ្នា​ ខ្លាំងៗ​នោះ​ឡើយ។
នៅ​ក្នុង​ចំណោម​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​ទាំង​អស់​ល្បែង​សី​ជា​ល្បែង​ដែល​ គេ​និយម​ឃើញ​កំលោះ ឬ​ក្មេង​ប្រុស​ជំទង់ៗ​តែង​តែ​លេង​នៅ​លើ​ទីវាល​នា​ពេល​ថ្ងៃ​ត្រជាក់​នៅ​រដូវ​ រំហើយ​នោះ​ក៏​ត្រូវ​យុវជន​ខ្មែរ​យើង​មួយ​ចំនួន​យល់​ច្រឡំ​ពី​របៀប​នៃ​ការ​ លេង​ផង​ដែរ។
បើ​យោង​តាម​សៀវភៅ «ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ» ដែល​សរសេរ និង​រៀប​រៀង​ដោយ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ​នា​គ្រិស្ដ​សករាជ​១៩៦៤​ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា សី​ខ្មែរ​ត្រូវ​បាន​ចែក​ចេញ​ជា​៣​ប្រភេទ «សី​មេលោង»​«សី​ដក់» និង«សី​ពែន» ដែល​មាន​រូបរាង​និង​របៀប​នៃ​ការ​លេង​ខុស​ប្លែក​ពី​គ្នា។ សី​មេលោង និង​សីដក់ ផលិត​ឡើង​ពី​បន្ទះ​ផ្តៅ​និង​មាន​រូបរាង​មូល​ប៉ុន្ដែ​សីដក់​មាន​រូបរាង និង​ក្រឡា​ធំ​ជាង​ត្រូវ​បាន​លេង​ដោយ​ប្រើ​កែង​ដៃ​ក្បាល​ជង្គង់​ឬ​ស្មា រីឯ​សី​មេលោង​វិញ​គេ​លេង​វា​ដោយ​ប្រើ​ខ្នង​ជើង។
សី​ពែន​មាន​រូបរាង​មិន​ខុស​គ្នា​ប៉ុន្មាន​ពី​សី​ជ័រ​រោម​សត្វ​ដែល​គេ​ ដាក់​តាំង​លក់​នៅ​តាម​ទីផ្សារ​ប៉ុន្មាន​នោះ​ទេ។ ជា​ទូទៅ​យុវជន​ខ្មែរ​លេង​ដោយ​ប្រើ​កែង​ដៃ​ក្បាល​ស្មង​ជើង​ជង្គង់​ឬ​បាត​ដៃ។ ប៉ុន្តែ​ល្បែង​សី​មួយ​ប្រភេទ​នេះ​ខ្មែរ​យើង​លេង​ដោយ​ប្រើ​បាត​ជើង​ប៉ុណ្ណោះ។ យុវជន​ខ្លះ​ទៀត​មិន​បាន​ស្គាល់​សី​មេ​លោង​និង​សី​ដក់​នោះ​ឡើយ​ពួក​គេ​បែរ​ជា ​យក​វា​លេង​ដូច​ជា​បាល់​ទាត់​ទៅ​វិញ។
ក្រៅ​ពី​ការ​លេង​បោះ​អង្គញ់ ចោល​ឈូង លាក់​កន្សែង និង​ល្បែង​សី​ខ្មែរ​យើង​ក៏​មាន​នូវ​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​រាប់​សិប​ប្រភេទ​ផ្សេង ​ទៀត​រួម មាន​ខ្លែង​ចាប់​កូន​មាន់ លោត​អន្ទាក់ ស្តេច​ចង់​ឬ​អៀវ ឱប​ត្រឡាច បញ្ជល់​មាន់ គ្រប​មាន់​បិទ​ពួន គោះ​ពព្លាក់ កូន​គោល រាវ​បង្កង ចោះ​ប្រមាត់ បាយ​ខុំ​លាក់​កូន​កាស លាក់​ធ្យូង ប៉ក់​ចាប វាយ​ក្អម និង​ចត្រង្គ​ជាដើម​។ ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​ស្ទើរ​តែ​ទាំង​អស់​សុទ្ធ​តែ​បាន​ផ្តល់​នូវ​អត្ថ​ ប្រយោជន៍​ខាង​កាយ​សម្បទា ផ្លូវ​ចិត្ត​កម្លាំង​ស្មារតី និង​បង្កើន​ភាព​សប្បាយ​រីករាយ។
ជា​ចុង​ក្រោយ​លោក អន ឈាវហេង បាន​លើក​ឡើង​ថា៖ «កាល​ដែល​យុវជន​ខ្មែរ​ចូល​រួម​លេង និង​អភិរក្ស​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​យើង​នោះ​វា​ជា​ការ​ល្អ​ណាស់​ហើយ។ ប៉ុន្តែ​ពួក​គាត់​គួរ​តែ​ចូល​រួម​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​បន្ថែម និង​លេង​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ទាំង​នេះ​តាម​ក្បួន​ច្បាប់​ដែល​បាន​ចែង​ពី​ដូន​តា ចៀសវាង​ការ​យក​ត្រឹម​តែ​ផ្នែក​ងាយ​ស្រួល​មួយ​ចំនួន​មក​លេង។ ទម្លាប់​លេង​ខុស​ក្បួន​ខ្នាត​នេះ​មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ខ្មែរ​ នឹង​អាច​បាត់​បង់​ជាក់​ជា​មិន​ខាន»។
ជា​ការ​ពិត​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ របស់​ខ្មែរ​យើង​ក៏​ជា​វត្ថុតាង​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ដែល​អាច​បញ្ជាក់​ប្រាប់​ទៅ​ ពិភពលោក​ពី​វប្បធម៌​ដ៏​អស្ចារ្យ​និង​រុង​រឿង​របស់​ព្រះ​រាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា ​យើង​តាំង​ពី​បុរាណ​កាល​មក​។ ប៉ុន្តែ​បើ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​យើង​ជា​ពិសេស​យុវវ័យ​មិន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ ថែរក្សា​និង​ព្យាយាម​លេង​ល្បែង​ទាំង នេះ​ឲ្យ​ត្រូវ​តាម​ក្បួន​តម្រា​ត្រឹម​ត្រូវ​នោះ​ទេ មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​កូន​ខ្មែរ​យើង​ជំនាន់​ក្រោយ​ប្រាកដ​ជា​ពុំ​យល់​ឬ​ក៏​ ស្គាល់​នូវ​ល្បែង​ប្រជាប្រិយ​ទាំង​នេះ​នោះ​ឡើយ៕

ប្រភព​ ៖ ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍

No comments:

Post a Comment