សេចក្តីជូនដំណឹង
សេវាប្រឹក្សាយោបល់ផ្នែកជំនាញកសិកម្ម នៃអង្គការ NASTO សូមប្រកាសផ្អាកមួយរយៈពេលវែង ដោយគ្មានការកំណត់ អាស្រ័យហេតុនេះសូមសិក្ខាកាម និងមិត្តអ្នកអានទាំងអស់មេត្តាជ្រាបជាដំណឹង, សូមអរគុណ

Wednesday, November 7, 2012

ប្រាសាទបាយ៉ង់

​ប្រាសាទបាយ៉ង់ គឺជា​ស្នា​ព្រះ​ហ​ស្ថ​របស់​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័នទី ១ ។ ការដែល​ព្រះមហាក្សត្រ​អង្គ​នេះ​គ្រងរាជ្យ​ក្នុងអំឡុង​ឆ្នាំ ៦១៥ ដល់​ឆ្នាំ ៦៣៧​នៃ​គ្រិស្តសករាជ​បានជ្រើសរើស​ទីតាំង​កំពូលភ្នំ​បា​យ៉ង់ ដើម្បី​ស្ថាបនា​ប្រាសាទបាយ៉ង់ ដែលជា​បូជនីយដ្ឋាន​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ជាងគេ​ក្នុងចំណោម​បូជនីយដ្ឋាន​ផ្សេងៗ​ទៀត​ នៅក្នុង​ខេត្តតាកែវ មិនមែន​ជាការ​ចៃដន្យ​ឡើយ​។ ក៏ប៉ុន្តែ​កត្តា​ភូមិសាស្ត្រ​ប្រកបដោយ​ទេសភាព​ដ៏​ស្រស់បំព្រង​ជុំវិញ​នោះ បាន​លាតសន្ធឹង​ដាច់​កន្ទុយភ្នែក ប្រៀបផ្ទឹម​នឹង​ទេព​ស្ថាន​គួរ​ឲ្យ​ត្រេកត្រអាល​បំផុត​។ ក្នុង​ទស្សនៈ​វិទ្យា​បុរាណ ទីនេះ​បង្កប់​នូវ​ភាព​ស័ក្តិ​សិទ្ធ​យ៉ាង​សម្បើម​អស្ចារ្យ ព្រោះ​ជា​លំនៅស្ថាន​របស់​ព្រះ​ឥសូរ​ដែលជា​ព្រះអាទិទេព​នៃ​ភ្នំ​។


ទិដ្ឋភាព​រួម​នៃ​ភ្នំ​បា​យ៉ង់ ខេត្ត​តា​កេវ (​ម​.​ត ២០០៧)

​     ​មួយវិញទៀត​សោត តំបន់​នេះ ជា​តំបន់​សេដ្ឋកិច្ច​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ផងដែរ ដែល​ខកខាន​ពុំបាន ដើម្បី​វឌ្ឍនភាព​របស់​អាណាចក្រ​ចេនឡា ដែល​ទើបតែ​គ្រប់គ្រង​ប្រទេស​ជំនួស​នគរ​ភ្នំ​។ ប្រាសាទបាយ៉ង់ ស្ថិតនៅ​ភូមិ​ពោធិ​រោង និង​ភូមិ​ត្រពាំង​សង់ ឃុំ​ព្រះបាទ​ជាន់ជុំ ស្រុក​គិរីវង់ ខេត្តតាកែវ ដែលមាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ ៥០​គីឡូម៉ែត្រ​ពី​ខាងត្បូង​ទី​រួម​ខេត្តតាកែវ និង​មាន​ប្រវែង ១២០​គីឡូម៉ែត្រ​ពី​រាជធានី​ភ្នំពេញ​នាពេល​បច្ចុប្បន្ន​។ ដូច​ប្រាសាទ​ផ្សេងៗ​ទៀត​នៅ​ឥសាន​បុ​រៈ ប្រាសាទបាយ៉ង់​សាងសង់​អំពី​ឥដ្ឋ​នៅលើ​កំពូលភ្នំ​មួយ​ដែលមាន​កម្ពស់​ប្រមាណ​ ជា ៨០០​ម៉ែត្រ ហើយ​មាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា ១,៧​គីឡូម៉ែត្រ ភាគ​និរតី​នៃ​ស្រះ​សង់​បុរាណ វត្ត​លើ ភូមិ​ត្រពាំង​សង់​។​
ប្រាសាទភ្នំ​បា​យ៉ង់ និង​ក្បាច់​លើ​ជញ្ជាំង (​ម​.​ត ២០០៧)

​     ​ដើម្បី​ឡើងទៅ​កាន់​បូជនីយដ្ឋាន​ដ៏​ស័ក្តិសិទ្ធិ​នេះ គេ​ត្រូវ​ចំណា​ច​យ​ពេល​ដើរ​ពី​ទិស​ខាងជើង​ឆ្លងកាត់​ផ្ទាំង​ថ្មដា​តូចធំ​ ជាច្រើន​ហើយពី​ជម្រាលភ្នំ​ទៅកាន់​ប្រាសាទ គេ​ចំណាយពេល​ជាង ១​ម៉ោង​។ មុននឹង​ឈាន​ជើង​ដល់​កាំជណ្តើរ​ឡើងទៅ​កាន់​ប្រាសាទបាយ៉ង់ ដែល​ធ្វើ​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម ដែលមាន​ចំនួន ៩១ កាំ​។ សព្វថ្ងៃនេះ គេ​អាច​ធ្វើដំណើរ​ងាយស្រួល​ជាង​មុន ដើម្បី​ឡើងទៅ​ទស្សនា​ទីនោះ គឺ​ជិះ​ម៉ូតូឌុប​តាមផ្លូវ​បុរាណ​នៅ​ចំណុច​ភូមិ​ត្រពាំង​សង់ ដែល​បាន​ផ្សារភ្ជាប់​ពី​ជើងភ្នំ​ដល់​ផ្នែក​ខាងលើ​នៃ​ប្រាសាទ​នោះ​តែម្តង​។​
​     ​ប្រាសាទ​នេះ គឺជា​ប្រាសាទ​ទោល មាន​រាង​បួន​ជ្រុង ដោយ​ជ្រុង​នីមួយៗ​មាន​ប្រវែង​ប្រមាណ ១០​ម៉ែត្រ និង​កំពស់​ប្រមាណ​ជា ១៤​ម៉ែត្រ​។ ស្រប​និង​ប្រពៃណី​ស្ថាបត្យកម្ម​បុរាណ ប្រាសាទ​របស់​ខ្មែរ​យើង​មាន​ទ្វារ​ពិត​មួយ​ដែល​ស៊ុម​ធ្វើ​អំពី​ ថ្មថ្លើមអណ្តើក (​ថ្ម​ក្រែ​) បែរមុខ​ទៅ​ទិសខាងកើត និង​ទ្វារ ៣​ទៀត​ដែលជា​ទ្វារបញ្ឆោត​។ ប្រាសាទ​នេះ កសាង​អំពី​ឥដ្ឋ នៅ​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ គឺ​មានតែ​ប្រាសាទបាយ៉ង់​នេះ​ទេ​នៅលើ​កំពូលភ្នំ​ខ្ពស់​ជាងគេ​នៅ​កម្ពុជា​។​
ប្លង់ និង ចម្លាក់​តុបតែង​ប្រាសាទបាយ៉ង់ (​ឯកសារ​របស់លោក Mauger)

​     ​ផ្តែរ​ដែល​ស្ថិតនៅ​ផ្នែក​ខាងលើ​នៃ​ខ្លោងទ្វារ​ចូល និង​សសរ​ពេជ្រ​ធ្វើ​អំពី​ថ្មភក់​ត្រូវបាន​បាត់បង់​តាម​អាយុកាល​ទៅហើយ​។ យ៉ាងណាមិញ​សោម​សូត្រ​សម្រាប់​បង្ហូរ​ទឹកមន្ត​ចេញពី​ប្រាសាទ​ក៏​ដូច្នេះ​ដែរ​ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត​ដោយសារ កំពូល​ប្រាសាទ​ដែល​ធ្លុះធ្លាយ​ផ្នែក​ខាង​ក្នុងនៃ​ប្រាសាទ ស្ថិតក្នុង​សភាព​សើម ជាពិសេស​នៅ​រដូវវស្សា​។ លក្ខណៈ​ដ៏​វិសេសវិសាល​របស់​ប្រាសាទបាយ៉ង់ គឺ​ក្រៅពី​ឧត្តមភាព​សម្បូរបែប​នៃ​ក្បាច់រចនា គឺ​វត្តមាន​របស់​មណ្ឌល​ដ៏​ពិសិដ្ឋ​មួយ​ដែល​ស្ថិតនៅ​ផ្នែក​ខាងក្នុង ដើម្បី​ឲ្យ​សាសនិក​ជនដើរ​ភាវនា​ធម៌ ការដែល​ឃើញ​មាន​ផ្លូវ​ដើរ​ជុំវិញ​ដូច្នេះ ជា​កត្តា​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ដែល​អាចជួយ​យើង​បាន​។ លោក​បាន​លើក​អំពី​លក្ខណៈ​វ័យ​ចំណាស់​នៃ​ប្រាសាទ​ថា បា​យ៉ង់​ក៏ដូចជា​នៅ​ប្រាសាទ​បុ​រេ​អង្គរ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ដែរ ដែល​ស្ថិតក្នុង​អន្តរកាល​រចនាប័ទ្ម​សម្បូរ​ព្រៃ​គុក និង​ព្រៃ​ក្មេង យើង​ឃើញ​មាន​ក្បាច់លម្អ​ជា​ប្រាសាទ​ចម្លង​តូចៗ​អម​ទាំងសងខាង​ទ្វារ​ពិត និង​ទ្វារបញ្ឆោត​ដែល​គេ​ហៅថា វិមានអាកាស ឬ​ប្រាសាទអណ្តែត​។ សូមជម្រាបថា ប្រាសាទតូចៗ​ទាំងនោះ គឺជា​និមិត្តរូប​នៃ​ភាព​អវកាស​នៃ​ទេវស្ថាន​ទាំងនោះ ដែល​តាមពិតទៅ គឺ​តំណាង​ឲ្យ​ទេវស្ថាន​ស្ថិតនៅ​ឋាន​ត្រៃត្រិង្ស​។​
ទិដ្ឋភាព​រួម​នៃ​ប្រាសាទបាយ៉ង់ និង ចម្លាក់​ក្បាច់ (​ឯកសារ​របស់លោក Mauger)

​     ​មិន​ខុសគ្នា​ពី​ប្រាសាទ​ដទៃទៀត​នៅលើ​ទីតាំង​នៃ​បូជនីយដ្ឋាន​បុ​រេ​អង្គរ​ ដ៏​ល្បីល្បាញ​នេះ ឃើញ​មានការ​សាងសង់​ជា​បន្តបន្ទាប់​រហូតដល់​សតវត្សរ៍​ទី ១០ ដល់ ១១​នៃ​គ្រិស្តសករាជ ដូច​វត្តមាន​របស់​ប​ណ្ណា​ល័យ​មួយ​ដែល​ស្ថិតនៅ​ជ្រុង​ខាងត្បូង​ឆៀង​ខាងកើត ព្រមទាំង​ជណ្តើរ​ធ្វើ​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម​នៅ​តំណាង​ពីមុខ​ជា​ភស្តុតាង​ ជាក់ច្បាស់​។ ក្រៅពីនេះ គេ​ក៏​ឃើញ​មាន​សំណង់​រណប​នៅ​ចំ​ពីមុខ ដែលមាន​សណ្ឋាន​ជា​អគារ​មាន​ដំបូល​ធ្វើំ​អំពី​ឈើ​ប្រក់​ក្បឿង​រាង​បួន​ជ្រុង​ ស្មើ ដែល​ទ្រ​សសរ​ធំៗ​ចំនួន ៤ ធ្វើ​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម​ថែមទៀត​ផង​។​
​    ​ប្រាសាទ​នេះ​ពិតជា​បូជនីយដ្ឋាន​សាងសង់ឡើង​សម្រាប់​ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​សព្វ​មុខមន្ត្រី​ជាន់ខ្ពស់​មក​ថ្វាយបង្គំ​ព្រះ ដូច​ករណី​ប្រាសាទ​អាស្រម​មហាឥសី ដែល​ស្ថិតនៅ​ទីក្រុង​អង្គរបុរី ឬ​ឥសាន​បុ​រៈ​ជា​សក្ខីកម្ម​ស្រាប់​។ ប្រាសាទ​របស់​យើង​មានប​ណ្ឌ​ប​មួយ​សម្រាប់​ដើរ​ភាវនា​ធម៌ នេះ​ជា​អ្វីមួយ​ដែល​យើង​ពុំ​ធ្លាប់​ជួប​ក្នុង​ប្រាសាទ​ដទៃៗ​ឯទៀត​ឡើយ​។​
​     ​ដូច​ពោល​ខាងលើ ក្រុម​ប្រាសាទបាយ៉ង់ គឺជា​បណ្តុំ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ដែល​ត្រូវបាន​សាងសង់​ជាច្រើន​ដំណាក់កាល​។ អ្វីមួយ​ដែល​អាច​បញ្ជាក់​តាមរយៈ​ក្រៅ​ប្រាសាទបាយ៉ង់ នៅមាន​ប្រាសាទបុរាណ​ជាច្រើន​ទៀត ដែល​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​បាន​ប្រតិស្ឋាន ដូចជា​ប្រាសាទ​នាង​សក់​ក្រអូប​, ប្រាសាទ​ក្តឹប​ស្លា ផ្កាស្វាយ ឬ​ប្រាសាទ​ដុប​តា​ញាណ​, ប្រាសាទ​ព្រះបាទ​ដៃខ្លី និង​ប្រាសាទ​ព្រះ​គោ​ជាដើម​។​
ភ្នំបាយ៉ង់ និង បណ្ណាល័យ ព្រមទាំងប្លង់ (ឯកសាររបស់លោក Mauger)

​     ​តាមរយៈ​ក្បាច់រចនា​ឆ្លាក់​នៅលើ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ និង​រាងរៅ​នៃ​សំណង់ លោក​អាច​កំណត់ថា អាយុកាល​នៃ​ប្រាសាទបាយ៉ង់ ទោះបីជា​បូជនីយដ្ឋាន​នេះ​ត្រូវ​បានទទួល​នូវ​ការ​រេច​រិល​ដោយ​ច្រើន​អន្លើ​ ក្តី​។ ប្រាសាទ​នេះ​សាងសង់ឡើង​ដោយមាន​លក្ខណៈ​ជា​តួ​ប៉ម​ប្រាង្គ​តែមួយ​នៅលើ​ កំពូលភ្នំ​ប្រាសាទបាយ៉ង់ ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​នៅ​រាជ្យ​របស់​ព្រះបាទ​ឥសាន​វ​ម៌​ទី​១ ក៏​មែនពិត ប៉ុន្តែ​ត្រូវបាន​បន្ត​រហូតដល់​រាជ្យ​ព្រះមហាក្សត្រ​ក្រោយៗ​ទៀត​។ ការសន្និដ្ឋាន​ដូច្នេះ គឺ​អាស្រ័យ​លើ​រចនាប័ទ្ម​ផ្តែរ​ឥដ្ឋ​ទាំងពីរ​ប្រភេទ គឺ​សម្បូរ​ណ៍​ព្រៃ​គុក និង​ព្រៃ​ក្មេង​ដែល​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ដ៏​ធំ​នេះ​បាន​បន្សល់​ទុកជា​តឹកតាង​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ពិត​។​
​    ​សិលាចារឹក​មួយ​ផ្ទាំង​ស្ថិតនៅ​ព្រះ​គុហា​ហ្លួង​ស្រុក​ទូក​មាស ខេត្តកំពត ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជយ​វ​ម៌​ទី ១ ត្រង់​អត្ថបទ​ភាសា​ខ្មែរ​ចាប់ផ្តើម​ដោយ​កាលបរិច្ឆេទ​ឆ្នាំ ៥៩៦​សករាជ​=៦៧៤ គ្រិស្តសករាជ​នៅ​មន្ទីរ (​នៃ​តំបន់ ឬ​ភូមិភាគ​ឈ្មោះ​) បុ​រ​ន្ទ​បុ​រះ​។ អត្ថបទ​នេះ​ដោយ​បញ្ជាក់​អំពី​អំណោយ​របស់​មន្ត្រីជាន់ខ្ពស់​ពីររូប កាលពី​រាជ្យ​ព្រះបាទ​រៅ​ទ្រ​វ​ម៌ ដែល​ប្រហែលជា​ព្រះបាទ​រុ​ទ្រ​វ​ម៌​របស់​នគរ​ភ្នំ (៥១៤ - ៥៤៥ គ្រិស្តសករាជ​) បូជា​ថ្វាយ​ដល់​ព្រះ​ឧុ​ត្ប​ន្នេ​ស្វរៈ​ជា ’​ព្រះ​ឥសូរ​មួយអង្គ ដែល​អ្នកស្រុក​ស្រឡាញ់​រាប់អាន​នៅ​តំបន់ភ្នំ​បា​យ៉ង់​។ ដូច្នេះ​នៅ​សម័យ​នោះ ព្រះ​ឥសូរ ប្រាសាទភ្នំ​បា​យ៉ង់​ស័ក្តិសិទ្ធិ​ដ៏​អស្ចារ្យ ជាពិសេស​ដូនតា​ខ្មែរ​យើង​បាន​ចារ​យ័ន្ត​ផ្កាប់ ឬ​បញ្ច្រាស​នៅ ’​សោម​សូត្រ​” នៃ​ប្រាសាទ​ព្រះ​គោ​ស្ថិតក្រោម​ប្រាសាទបាយ៉ង់​ប្រមាណ ២០០​ម៉ែត្រ​។​
​    ​ភ្នំ​គិរីវង់​ក៏​ដូច​ភ្នំ​បា​យ៉ង់ ពីមុន​ជា​កន្លែង​ព្រៃស្តុក​មាន​ដើមឈើ​ធំៗ​ក្រាស់ឃ្មឹក តែ​ឥឡូវ​ក្លាយជា​វាល​រហោស្ថាន​ទៅហើយ ដោយនៅ​ទីនោះ​មាន​រ៉ែ​ត្បូង​ដ៏​មានតម្លៃ​។ ជា​រៀងរាល់ឆ្នាំ​អ្នកស្រុក​គិរីវង់ ពិសេស​អ្នករស់នៅ​ក្បែរ​នោះ ក្រោយពី​សែនដូនតា​រដូវ​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​រួច ពួកគាត់​តែងតែ​យក​ម្ហូបអាហារ នំចំណី​ទៅ​សែន​នៅ​ទីនោះ​បន្តទៀត ដោយ​ទៅ​អុជ​ធូប​បន់ស្រន់​សុំ​សេចក្តីសុខ​សប្បាយ​ចម្រុងចម្រើន​។ ទីនោះ​ជា​តំបន់​ទេសចរណ៍វប្បធម៌​មួយ​ដ៏​សំខាន់បំផុត​នៃ​ស្រុក​គិរីវង់ ខេត្តតាកែវ​។​
​    ​គួរ​បញ្ជាក់ថា ប្រាសាទបាយ៉ង់​នេះ​ត្រូវបាន​សិក្សា​មួយ​យ៉ាងសំខាន់​ដោយ​លោក ម៉ូ​ហ្សេ កាលពី​ឆ្នាំ ១៩៣៥ ដែល​បាន​គូរ​ប្លង់​ប្រាសាទ​នេះ ជាហេតុ​ទើប​អាចជួយ​យើង​ឲ្យ​ស្វែងយល់​អំពី​ចំណាស់ និង​សារសំខាន់​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ខាងលើនេះ​។ ប្រឈមមុខ​នឹ​សង​សម្ព័ន្ធភាព​ផ្នែក​ស្ថាបត្យកម្ម​បែបនេះ យើង​អាច​និយាយបានថា វង្ស​ក្ស​ត្រី​យ​ខ្មែរ​ដែល​រស់នៅ​ក្នុងប្រទេស​កម្ពុ​ជានា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ មាន​វប្បធម៌​រួម​យ៉ាង​ប្រាកដ​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)
 
ប្រភព ៖ cen.com.kh

No comments:

Post a Comment